Psylliumfröskal

PsylliumPsyllium, eller Plantago psyllium, som den också kallas, är en växt som hör till grobladssläktet. Från själva psylliumväxten kommer psylliumfrön, eller loppfrön som de också kallas. Dessa frön skördas från vanliga grodblad. Varje planta kan ge så många som upp till 15 000 små frön. Psylliumfrön används flitigt i diverse hälsokost- och naturpreparat och påminner lite om linfrön.

Psylliumfrön används främst för att öka halten av fiber i olika typer av livsmedel och har dessutom en lätt laxerande inverkan. När psylliumfröna blötläggs bildas det som en hinna av gelé utanpå och vid intag av fröna passerar de kroppens matsmältningssystem utan att påverka kroppen speciellt mycket. Det blanka skalet innehåller bland annat vattenlösliga fibrer som i magen blir som bulkmedel med lätt avförande egenskaper. Psylliumfrön finns i två varianter som kallas för vitt loppfrö och spanskt loppfrö, dessa produceras främst i Europa, Rysslan, Pakistan och Indien.

Våra tips på Psylliumfröskal hittar du på länken nedan

Holistic Psylliumfröskal 125:-

 

 

Psylliumfröskalen

psylliumfröskalAtt inta hela psylliumfrön är ovanligt, det som istället används är själva skalet, det så kallade psylliumfröskalet. Detta är den del som omger själva fröet som ett hölje. Skalen består till största del av fibrer och kan med fördel användas som ersättning till vetemjöl vid bakning och matlagning. Psylliumfröskal används flitigt av personer som är glutenintoleranta.

Namnen på denna del av psylliumfröet är många: husk, fiberhusk, psylliumhusk, loppfröskal, psylliumskal och ispafulafröskal är namn som förekommer. Oavsett vilket namn man väljer att använda så har dessa intressanta fröskal en hel rad hälsofrämjande effekter och är framförallt mycket fibberrika, hela 85 procent fiber finns i psylliymfröskalen. De är dessutom helt fria från kolhydrater och gluten samt förebygger förstoppning då de har en lätt laxerande effekt på mag- och tarmkanalen.

Köpa psylliumfröskal

I butikerna finns lite olika varianter av psylliumfröskal. Fiberhusk är den allra vanligaste typen av fröet och hittas i välsorterade mataffärer, hälsokostaffärer samt online på nätet. Fiberhusk marknadsförs som en glutenfri mjölersättning anpassad för personer som är glutenintoleranta och även som fibertillskott för personer som av olika anledningar behöver öka sitt intag av fiber. Tillskottet som i hälsokosthyllorna säljs under namnet psylliumfröskal är främst anpassad för att enbart används som tillskott av fiber. Dessa fröskal innehåller vattenlösliga kostfiber och är helt malda, vilket ger ett kompakt puder som är lätt att använda.

Baka

Psylliumfröskalens främsta användningsområde är bakning. Då har fröskalet malt ner till ett mycket finkornigt mjöl som utan problem ersätter vanligt vetemjöl vid bakning. Detta beror på att fibrerna som finns i fröskalen har egenskaper som är mycket fördelaktiga vid just bakning. De sväller nämligen när de blandas med vätska, vilket liknar den egenskap gluten har. Fibrerna i psylliumfrön är enormt starka och kan hålla flera gånger sin egna vikt vilket bidrar till en lättarbetad deg vid bakning, detta innebär att man väldigt enkelt kan baka glutenfritt bröd som efter gräddning är saftigt och håller ihop utan att smula.

Idag har lågkolhydratskost blivit omåttligt populärt och därigenom också användning av psylliumförskal i alla dess former. För personer som äter enligt till exempel LCHF är psylliumfröskal nämligen ett utmärkt sätt att ersätta det mycket kolhydratrika och onyttiga vetemjölet. Utöver detta så används psylliumfröskal också som fibertillskott. Att som människa få i sig tillräckligt med fibrer är viktigt för att magen ska fungera som den bör. En kost som är fattig på fibrer kan resultera i problem i mag- och tarmkanalen och vanligen förstoppning samt allmän obehagskänsla. Personen som inte dagligen äter en normal mängd av frukt och grönt riskerar få brist på fiber. Vanliga livsmedel så som kött, fisk, ägg och mejeriprodukter innehåller i princip inget fiber alls, vilket gör att man behöver berika kosten med till exempel grovt bröd och frön av olika typer för att undvika fiberbrist och därigenom onödiga magproblem. Psylliymfröskal är ett utmärkt fibertillskott och kan intas på flera olika sätt. Man kan, som tidigare nämnt, blanda ner fröskalen i bröddegen för lite extra fiber, brödet blir dessutom saftigare. Att blanda ner ett par teskedar psylliumfröskal i en proteinshake eller smoothie är ett smidigt sätt att öka fiberinnehållet och gör drycken dessutom lite extra nyttig. Att strö psyllium på filen eller gröten vid frukosttid går alldeles utmärkt det också. Viktigt att tänka på är att man i samband med intag av psylliumfröskal bör dricka ordentliga mängder med vatten för att dess effekt att binda vätska inte ska påverka kroppen negativt. Drick ett stort glas vatten i samband med intaget, två till tre deciliter rekommenderas.

Medicinsk effekt

Det som sker vid intag av psylliumfröskal är att själva fröet, tack vare sitt gelliknande hölje, i princip slinker ner i magen utan bemärkelse. De näringsämnen som finns i själva fröet saknar alltså betydelse eftersom att kroppen inte kan nyttja dem. Själva gelet har även en skyddande effekt på tarmslemhinnan vilket bidrar till en god maghälsa. Det som är viktigt är alltså psylliumfröskalens innehåll av fiber, det är där de positiva hälsoeffekterna finns. Hela 45 procent av fröet består av fibrer. Sammanfattningsvis ger alltså inte psylliumfröskal några kalorier eller betydande energi till våra kroppar, däremot bidrar dessa frön till att magsäckstömningen saktas ned, vilket ger en jämn och fin blodsockerkurva och därigenom ett lågt GI-värde (glykemiskt index), vilket är en mycket hälsosam effekt. Att strössla på psylliumfröskal på diverse smoothies, mat och bröd är därför en mycket god ide om du vill hjälpa din tarm och få en glad mage.

Rent medicinskt används psylliumfröskal av en hel rad anledningar. Bland annat har psyllium en positiv inverkan vid viktnedgång, förstoppning, höga kolesterolvärden, IBS och hemorrojder. Fröna benämns som bulklaxermedel och är mycket fysiskt stimulerande för mage och tarm vilket gör att den bland annat normaliserar tarmfloran och binder gallsyra i avföringen. Även vid lös avföring hjälper det med psylliumfröskal eftersom fibrerna binder vätska och normaliserar magens funktion. Rekommenderad dosering av psylliumfröskal är en tesked dagligen, intas gärna i samband med måltid och med ett stort glas vatten.

Även diabetiker kan ha nytta av att berika sin kost med psylliumfröskal, kolhydratupptagen blir nämligen något försenat av fröna, detta minskar behovet av insulin nämnvärt hos diabetikern. Tillskotten används också för att stabilisera mag-och tarmfloran hos hästar. Veterinärer använder psyllium för att förebygga och behandla kolik, vilket är en mycket allvarlig sjukdom hos djuren.